صفحه اصلی تعمیر و نگهداری روغن
تعمیر و نگهداری روغن مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل

تعمیر و نگهداری روغن ترانسقورماتور



از آنجائیکه ترانسفورماتورها مهمترین و گرانقیمت ترین تجهیزات شبکه های برق رسانی می باشد حفاظت و نگهداری ان از تصمیمات ویژه ای برخوردار است . از طرفی ترانسفورماتورها پایدارترین ومطمئن ترین تجهیزات پستها می باشند که نسبت به سایر تجهیزات شبکه احتیاج به مراقبت بسیار کمتری دارند . اما نباید فراموش کرد که بعضی از قسمتهای ترانسفورماتورها به مرور زمان یا به علت شرایط نامطلوب کار و یا در اثر فشارهای ناشی از حوادث غیر مترقبه شبکه و یا حتی بی توجهی در امر سرویس دوره ای دستخوش تغییرات و یا صدماتی میگردد که در صورت عدم رسیدگی به موقع می تواند موجب ضایعات جبران ناپذیر گردد. در این رابطه می توان به اهمیت کنترل کیفیت روغن در زمان بهره برداری و سرویس های دوره ای که شامل تست روغن ترانس نیز می شود ، اشاره نمود. با صرف هزینه ای بسیار ناچیز برای بررسی به موقع و دوره ای بر روی روغن های نمونه برداری شده در فواصل زمانی منظم و بررسی های آزمایشگاهی بر روی انها قادر خواهیم بود از سلامت کار ترانس اطمینان حاصل نموده و به موقع با تعویض یا تصفیه روغن و خارج نمودن ناخالصی ها و رطوبت از آن از احتمال بروز خرابیهای بعدی که موجب خارج شدن ترانس از مدار وضایعات سرمایه ای بزرگ می شود جلوگیری نمود .
به منظور دستیابی به یک روغن مناسب در طول عمر مفید بهره برداری از ترانس باید تغییرات خواص روغن به وسیله انجام آزمایش های دوره ای و بر اساس برنامه زمان بندی شده صورت گیرد.
به منظور دستیابی به یک روغن مناسب در طول عمر مفید بهره برداری ترانس بایدتغییرات خواص روغن به وسیله انجام آزمایشهای دوره ای و براساس برنامه زمان بندی شده ، کنترل گردد . هر گونه تغییر مشخصات روغن بهترین معرف تغییرات تدریجی و یا ناگهانی کارکرد ترانسفورماتورها می باشد ، که باید در پرونده های مربوط به هر ترانس که در واقع شناسنامه ترانس می باشد ثبت و نگهداری شود و اگر هر کدام از مشخصات روغن به مقدار حدی خود برسد تدابیری متناسب با آن انتخاب نمود. در نتیجه بازرسی و اقدامات انجام شده بر روی ترانس ها ،حتی نتایج تستهای روغن پس از تصفیه در سالهای متمادی و یا تعمیرات اساسی در این شناسنامه ها جهت پیگیری بعدی ذخیره می گردد.


نگهداری روغن


واضح است که پیشرفت و بهبود در امر نگهداری وسرویس به موقع روغن به کاهش مسایل عملی مربوط به آن کمک می کند .نکته ای که توسط استفاده کنندگان ترانس مطرح گردید اطلاع از درجه فساد روغن و عوامل آن می باشد که در دو حالت روغنهای نو (استفاده نشده ) و روغنهای در سرویس ( در حال بهره برداری) مطرح می باشد


روغن های نو
نظریه اکثر قریب به اتفاق استفاده کنندگان اینست که بهتر است روغن ترانس بعد از خروج از پالایشگاه بلا فاصله در داخل تانک ترانس تزریق نموده و استفاده نمود.زیرا نگهداری و انبارداری روغنها خود دارای دستور العمل ها و شرایط ویژه ای می باشد . در پالایشگاه مقدار رطوبت داخل روغنppm 30 بوده و حتی در فرایند پالایش روغن که دارای عملیات ویژه گاززدایی نیز باشد مقدار به ppm 10 تنزل می یابد .با این حال در مراحل حمل ونقل و عملیات جابجایی وتزریق روغن به تانک ترانس تماس آن با هوا اجتناب ناپذیر بوده ، عملیات گاززدایی و تصفیه قبل از مصرف و یا راه اندازی انجام می شود .«عملیات روغن زنی » به ترانسفورماتورهای فشار قوی خود دارای مراحلی است که در دستورالعمل های نصب و راه اندازی آنها بیان شده است .در این نوع ترانس های بزرگ منبع انبساط و قسمتی از روغن ترانس به صورت جداکانه به محل حمل می گردد و قسمت های خالی ترانسفورماتور با گاز ازت تحت فشار پر می شود و درپوش های آن آب بندی می گردد. برای حفظ استقامت الکتریکی دی الکتریک باید کلیه پیش بینی های لازم در کارگاه نصب به عمل آید .تا از نفوذ هر گونه رطوبت و هوای غبار آلود به سطح روغن
یا حباب هوا به داخل تانک ترانس و منبع انبساط جلوگیری به عمل آید .
مشخصات ارائه شده توسط استاندارد (IEC 296 ) برای روغن های نو و استفاده نشده می باشد و شامل روغن های دارای مواد افزودنی ضد اکسیداسیون و بدون آن می باشد


روغن های در سرویس
پس از آنکه یک روغن مورد استفاده قرار می گیرد بر حسب نوع روغن و شرایط سرویس دو نوع تغییر در ان مشاهده می شود که موجب تقلیل کیفیت روغن و کاهش عمر مفید آن می شود:
الف - تغییراتی که در اثر عوامل خارجی که ناخالصی محسوب می شوند ، در روغن به وجود می آیند .میزان اینگونه تغییرات به شرایط کار ترانس و نوع روغن و نحوه نگهداری از سیستم بستگی داشته و به مقدار آلودگی روغن با ناخالصی های خارج از سیستم محدود می شود .
ب - تغییرات شیمیایی روغن ، که عمدتا ناشی از اکسیداسیون ان می باشند .میزان اکسیداسون روغنها بستگی به میزان درجه حرارت ، گذشت زمان ، حضور کاتالیست ، حضور هوا و نوع روغن و شرایط سرویس بستگی دارد .در اثر اکسیداسیون روغن ، ویسکوزیته آن خود به خود افزایش یافته ، اسیدیته آن بالا می رود و رنگ روغن کدر و تیره می شود ، موادرسوب تشکیل
می شوند .
دوام روغن در ترانسفورماتورها به شرایط روغن و شرایط کار ترانس بستگی دارد و معمولا از آن طول عمری بیش از 15 سال انتظار نمی رود .در طول زمان بهره برداری روغن بتدریج کیفیت اولیه خود را از دست می دهد ، اسیدیته آن افزایش یافته استقامت دی الکتریک آن کاهش می یابد . آب به صورت آزاد و گاهی به صورت امولسیون با روغن وهمچنین ترکیباتی به شکل لجن در ان دیده می شوند لذا رنگ و بوی آن تغییر می کند .ئیدروکربن های سبک و نیز گازها شامل Co و Co2 و H2 و ئیدروکربن های سبکتر به صورت محلول در روغن مشاهده می شوند .
تمام این تغییرات در روغن در شرایط کار عادی ترانس و در یک زمان به وجود نمی آیند بلکه منشاء اینگونه تغییرات متفاوت بوده اثرات ناخالصی بر مشخصات روغن و اثر متقابل بر روی هم دارند

 

فروش آنلاین

فروش و پشتیبانی آنلاین
در صورت عدم حضور، پیام خود را بصورت آفلاین
ارسال نمائید

ساعت